Kerst - Reisverslag uit Chatturat, Thailand van Pieter Schonewille - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Chatturat, Thailand van Pieter Schonewille - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

14 December 2014 | Thailand, Chatturat

Een blog over kerst? Nu al? Inderdaad!

Het is morgen 2 weken geleden dat de familie van Heiningen naar Nederland is gegaan voor verlof, ze komen pas weer in maart terug. Dat betekent dus dat ik zo'n 3 maanden tijd heb om andere dingen te doen en te zien!

De eerste week 'vrij' ben ik begonnen met het bezoeken van Khrieko en Nitho, een stel uit India dat in Chatturat is voor kerkplanting. In het district, met 119 dorpjes/gehuchten is maar 1 kerk! Omdat ze komende week met verlof gaan, om kerst thuis te vieren, begonnen we op maandag 1 december al met de kerstacties. We hebben veel kinderen (met hun ouders) bereikt met het kerstevangelie! We hebben met ze gezongen, het evangelie gedeeld en gegeten. Prachtig om het échte kerstverhaal te mogen delen in een land waar kerst vooral 'het Westen na-apen' inhoudt.

Het was jammer om de maandag daarop alweer afscheid te moeten nemen, want naast het werk dat erg mooi was, was ook hun gezelschap erg tof! Hun oudste dochter was er die week niet, dat vond ze wel jammer, want ze krijgen niet zo vaak bezoek. Hun zoontje van 4 begon gedurende de week steeds meer Engels te spreken en wilde eigenlijk het liefst met me mee naar Lopburi. Ook hun babydochter van 6 maanden kon het goed met me vinden, ze vond het leuk om te spelen en samen rond te lopen :)

Nu zit ik inmiddels een week in Lopburi, daar zal ik ook komende week nog blijven, t/m volgende week maandag (22 december). Ook hier zijn we bezig met kerstacties. Dit keer niet bij mensen thuis, maar op scholen. We hebben tot nu toe 3 scholen bezocht en 5 groepen verteld over kerst. Met elke groep doen we hetzelfde programma, bestaande uit een toneelstuk, een knutsel (verschillend voor de jongere en de oudere kinderen), een spel, zingen en het uitdelen van boekjes met het kerstevangelie.

Het is fantastisch om te zien dat zoveel kinderen genieten van de aandacht en de afwisseling en ook luisteren naar het evangelie! Het is zó belangrijk dat ze de ware aard van kerst leren kennen, dat ze horen en geloven dat Jezus ook voor hen naar deze wereld kwam. Het mooiste beeld, dat misschien wel voor altijd bij blijft, van afgelopen week was waarschijnlijk een jongen van 15 die Boeddhistisch monnik is (omdat hij wees is en door de monniken is opgenomen) die heel ijverig een kerstboekje zat te kleuren dat hij even daarvoor zelf had gemaakt!

De komende 2 weken staan ook nog in het teken van kerst, 1 in Lopburi, daarna nog 1 in Nong Rua, bij de familie Bak. Toch ben ik het nog lang niet zat! Waarom niet? Omdat kerst niet zomaar een verhaal is, niet eens zomaar een waargebeurd verhaal, maar een waargebeurd verhaal dat de levens van miljoenen mensen heeft veranderd en nog gaat veranderen!

Willen jullie mee bidden dat de zaadjes die wij mochten planten in de harten van deze kinderen, ouders en leerkrachten, tot bloei komen?!

Ik wens jullie allemaal een goede voorbereiding op kerst; een periode waarin het goed is om extra tijd apart te zetten voor je gezin/familie en vrienden, een periode van vrije dagen en gezelligheid, lekker eten en vrije dagen. Geniet daar lekker van, maar geniet vooral van de wetenschap dat het kindje Jezus speciaal voor jou (ja écht, voor JOU!) naar de aarde kwam!!

• 14 December 2014 - 09:21

Beste Pieter,

zo vaak als in Thailand vier je "kerstmis"in NL niet hè. Hoewel het juist ook de periode van het jaar is, waar je veel mensen "de Liefde van Christus "kunt tonen.
    Wij denken ook met veel dankbaarheid terug aan onze 14 jaar in Thailand en de kerstvieringen.

Donderdag a.s. vindt er op de CHE de jaarlijkse kerstviering voor studenten en docenten plaats. Onze dochter Judith vertelt daar in 10 minuten n.a.v. het kerstgebeuren iets uit haar leven met d'r start in Thailand.
    Stichting Aroon kreeg de opdracht voor 500 personen een tulbandenbuffet te leveren. Dit t.b.v. de projecten van stichting Aroon in Thailand.

Woensdagavond vindt er georganiseerd door de basisschool "De Regenboog" een herderswandeling in het dorp plaats. Maarten en ik doen ook mee. Maarten is een heraut en verkondigt de oproep om naar Bethlehem terug te keren en ik ben een marktvrouw, die me er tegen verzet. Alle kinderen krijgen eenDVD mee naar huis met alle kerstliederen en kerstspel door de leerkrachten gespeeld.

Wat fijn dat jij nu op verschillende plaatsen ondersteunend werk kunt doen om thais bekend te maken met het Evangelie.

God bless you.

Maarten en Hanneke

• 14 December 2014 - 15:01

Els Maarleveld:

Gaaf Pieter! Keep up the good work! Hele fijne dagen, kerst / oud en nieuw in een ander land is bijzonder :) Geniet ervan!

• 15 December 2014 - 13:24

Margreet Korstanje:

leuk Pieter om dit te lezen, een hele goede tijd van taalstudie straks en geniet van deze bijzondere kerst!
    zegen en een hartelijke groet,
    Margreet

• 16 December 2014 - 10:24

Harm Van Den Berg:

Ha Pieter,

Wat ontzettend leuk om dit te lezen zeg!
    Je staat op de lijst voor de diploma uitreiking in januari, maar dan ben je toch nog niet terug?
    Wanneer verwacht je wel terug te zijn?
    Stuur je even eenmailtje?
    hvdberg@che.nl

groeten, en heel veel plezier!
    Harm

• 12 Januari 2015 - 10:44

Hallo Pieter,

vandaag wordt er in het bijzonder door alle vrienden van de organisatie in NL voor jou en jouw werk gebeden.
    Dat is een speciale verbinding naar de hemel en weer naar de aarde terug. Hoe gaat het met jou en het lesgeven aan de kinderen? We zijn benieuwd naar je reacties.
    Met een hartelijke groet,

Maarten en Hanneke van Staveren

• 12 Januari 2015 - 13:55

Pieter:

Dag Maarten en Hanneke,

Wat mooi om te horen zeg! Fijn om te weten dat ik ook in gebed wordt ondersteund. :)
    De van Heiningens zitten in NL nu, ik ben vandaag begonnen met lesgeven aan Daniël den Hartog, voor de middagen. Maar de afgelopen tijd dus vooral kerstprogramma's gedraaid op Thaise scholen en kinderclubs.