Nieuwjaar - Reisverslag uit Nong Ruea, Thailand van Pieter Schonewille - WaarBenJij.nu Nieuwjaar - Reisverslag uit Nong Ruea, Thailand van Pieter Schonewille - WaarBenJij.nu

Nieuwjaar

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

12 Januari 2015 | Thailand, Nong Ruea

Hallo allemaal,

Bedankt voor de steun, financieel en vooral geestelijk. Er zijn momenten dat je beseft dat het een grote zegen is om biddende mensen om je heen te hebben! In mijn afgelopen blog schreef ik over de 4 weken kerst, die toen nog maar voor de helft voorbij waren. De 2e week in Lopburi was vergelijkbaar met de eerste week; veel scholen bezocht en veel kinderen en jongeren mogen vertellen over Jezus, die met kerst kwam om de weg naar God te herstellen. In deze week mochten we zelfs deze boodschap delen op een Technische school, onder jongeren van grofweg dezelfde leeftijd als ikzelf. We hadden ons programma hier wat op aangepast, zo hadden we bijvoorbeeld een wedstrijdje tussen een paar vrijwillige kandidaten wie het snelst 10 sprinkhanen kon eten. En ja; ik deed mee. En ja; het was lekker!

Na twee weken Lopburi reisde ik op 22 december naar Baan Meng, naar de familie Bak. Hoewel ik echt genoten heb van Lopburi, was ik blij dat ik weer op het Thaise platteland was, stukken beter in vergelijking met het stadse, kille Lopburi. In Baan Meng zou ik 3 middagen helpen met de kerstkinderclub en verder nog wat andere activiteiten in het dorp, én natuurlijk kerst vieren met de Nederlandse families aldaar. :) Deze week was minder vol en druk dan de twee weken Lopburi, dat was lekker, omdat ik nog geen echte vakantie had genomen in Thailand (in de herfstvakantie ben ik druk geweest in Maesot, zie eerdere blog).

Op 2e kerstdag hebben we met de familie Bak en de familie v/d Lee en hun juf Suzanne en haar broer en schoonzus kerst gevierd; 15 Nederlanders. We zijn naar een nationaal park geweest, en hebben daar onze eigen kerstdienst gehouden, lekker even gewandeld en grotten bekeken met de kids en genoten van de rust en het gezelschap. Na de middag in het park gingen we uit eten in Khon Kaen, in een restaurant waar ze veel soorten westers eten serveren. Het eten hier in Thailand is heerlijk, en ik mis het westerse eten ook niet zo, maar dit was wel écht heel lekker! En ook heel erg gezellig.

De 2e week in Baan Meng was heel relaxt, we hadden weinig programma, zijn een dagje naar Khon Kaen geweest en hebben nog een keer kinderclub gedaan. Deze week was echt mijn vakantie, en ik heb dan ook veel genoten van de hangmat.

In Lopburi vroeg ik me af waar 'dat koude seizoen' nou bleef, maar die vraag is inmiddels opgelost; dat seizoen blijft in Isaan. In Baan Meng een aantal erg koude nachten gehad; 15 graden. Ja, dat is koud! Vooral in een niet geïsoleerd, houten huis en vergeleken met de 30(+) graden van overdag als de zon eenmaal door was. Heerlijk, dat ik hier nu gewoon zit met een lange broek en sokken aan, en gisteravond zelfs met een trui aan.

Ondertussen zit ik trouwens niet meer in Baan Meng, maar ben ik al een week in Mancha Khiri, bij de familie den Hartog. Vorige week stond in het teken van het schooltje en de gastenkamer inrichten en voor de familie ook van opnieuw wennen in Thailand, na een verlof van bijna 4 maanden. Ze gingen hier weg met 2 zoons, en kwamen terug met een extra dochter. Nadat vorige week alles is ingericht en geïnstalleerd, en ik de hele week bij Sijmen en Annelies in huis heb gelogeerd, ben ik vanmiddag begonnen met het lesgeven van Daniël en zal ik vanavond dus wéér ergens anders slapen (wat overigens helemaal niet zoveel uitmaakt). Daniël (6) gaat de ochtenden samen met zijn broertje Benj (3) naar de Thaise school, en om zijn Nederlands te ontwikkelen geef ik hem de middagen taal- en rekenles. Benj komt de woensdagmiddagen ook mee.

De komende weken zal ik dus bezig zijn met de middagen lesgeven, maar ga ik ook meer tijd besteden aan taalstudie (3 keer in de week een uur met taalhulp en de rest van de dagen proberen zelf een uur te studeren), ga ik met Sijmen mee op huisbezoeken en evangelisatie acties. Ook ga ik proberen 2 keer in de week 30 km, en 1 keer (op zaterdag) 60/70 km, te racefietsen (op een mountainbike welteverstaan) met Sijmen en een groep Thaise mannen.

Ik zal hier ongeveer de komende 6 weken verblijven en heb het fantastische vooruitzicht dat mijn vriendin Janne daarna 2 weken langskomt! :)

Wel interessant trouwens dat de titel van mijn blog 'nieuwjaar' is, en ik nog niks heb gezegd over oud en nieuw. Ik heb ervoor gekozen om het niet echt te vieren, omdat de familie Bak ook gewoon naar bed ging, en ik ook niet zo'n zin had om alleen met de (veelal dronken) Thai te vieren. Ik ging dus "gewoon" slapen. Dat slapen ging moeizamer dan anders, omdat er naast vuurwerk ook een karaokeparty in de buurt was waar het geluid loeihard stond en waar ook nog eens bijzonder vals werd gezongen. Tussen de verschillende nummers door hoorde ik dan nog van 2 andere kanten muziek en hoorde ik nog monniken een soort treurzang zingen, ter ere van een recent overledene.

Ik wens jullie allemaal toe dat het nieuwe jaar veel goeds brengt! Onthoud daarbij dat al het goede uit Gods hand komt (Jakobus 1:17)

  • 16 Januari 2015 - 08:40

    Marjanne Flier:

    Lieve Pieter,

    Jij ook veel zegen voor het komende jaar en voor alles wat op je pad komt.
    Bedankt voor je mooie verslag, het is altijd weer heel bijzonder om dit te lezen.
    De groeten hier van iedereen.

    Dag, Marjanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Actief sinds 15 Aug. 2014
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 9145

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 20 Juli 2015

Lesgeven in Thailand

Landen bezocht: